tirsdag 8. februar 2011

Vil anse meg selv som veeeldig heldig!

Nå kan det sikkert virke som at jeg har vært utsatt for en ulykke eller lignende, men sannheten er at jeg er meget lykkelig om dagen! Har for tiden en meget bra jobb som virkelig har overgått mine forventninger. Bor også hos en dame jeg vet jeg kommer til å saven når jeg reiser hjem igjen, og jeg får på toppen av det hele lære noe nytt hver dag som jeg vet kommer til nytte når jeg kommer hjem og senere i livet!

Den første uken av arbeidsperioden er ferdig, og jeg har kommet meg godt til rette og funnet min posisjon på skolen. Kl. 09.00 om morgenen begynner kurset jeg går på. Dette er et A1 kurs som er for nybegynnere, men som er i siste stadium, og er dermed litt vanskeligere. Dette er nok ikke det mest utfordrende for meg, men for øyeblikket ser jeg det som en repetisjon av hva jeg før har vært gjennom.
Kurset varer 4 timer per dag, som vil si at jeg er ferdig kl. 13.00. Jeg begynner å jobbe kl.14.00 og er ferdig 18.00. Det kan kanskje virke litt for lite med 4-timers dager på jobb, men jeg skal love deg at etter 4 timer med språkkurs og deretter jobb, er man ganske sliten etter en dag. Da er det bra jeg har så utfordrende og spennende arbeidsoppgaver!

På ettermiddagen jobber jeg sammen med den andre praktikanten på skolen, Estefania (Stefy). Hun kommer fra Equador og har jobbet på skolen i 2 mnd. Sammen er vi et radarpar som i tiden framover skal organisere mange forskjellige fritidsaktiviteter for elevene og lærerne på skolen. Vi får jobbe veldig selvstendig, samtidig som vi har et godt forhold til alle tilsatte ved skolen.

Elevene på skolen er i hovedsak delt opp i to forskjellige grupper; elever i privatkurs og de i integrasjonskurs. De sistnevnte er de som har flyttet inn i landet og er i ferd med å integrere seg. Mange av disse kommer fra sørlige og østlige deler av Europa. Elevene som går i privatkurs er de som er her kunn for en periode (slik som oss) og betaler selv (eller en organisasjon). Ofte er disse to gruppene blandet, som gjør fellesskapet og miljøet på skolen veldig bra.

Vi som "fritidsaktivitører" ønsker å få med oss alle på de ulike aktivitetene vi planlegger. Men vi ser at det er veldig vanskelig for dem som har familie å bli med. Dette tar vi som en utfordring og ønsker gjennom disse månedene å utvikle flere tilbud som alle kan ta del av.

Jeg og Stefy har de siste dagene gått i gang med vår plan for februar og mars.
Det vi sammen med ledelsen har kommet opp med, er:

- Karaokekveld på skolen (for elever og lærere) : fredag 11.febr.

- Laget en boks til valentinsdagen som skal tilsvare en postkasse. Her skriver alle på skolen sitt navn på en lapp, navn på en person de vil gi lappen til, og noen linjer om hva denne personen betyr for ham/henne.
Mandag den 14.febr. (valentinsdagen) åpner vi boksen, og gir alle lappene til dem som har blitt skrevet til. De leveres selvfølgelig med en liten hjertesjokolade eller lignende.
I tillegg har vi pyntet skolens samlesteder med hjerter og smigrende dikt, ord og setninger.

- Vi planlegger også allerede neste Stammtisch. Det blir denne gang i en bowlinghall med mulighet til å spise.

- Et av de større prosjektene er å få til internasjonale kvelder. Russisk aften kan f.eks være en mulighet siden så mange elever og lærere på skolen er russiske. Her vil vi få en liten smakebit av landets kultur (mat, dans, musikk) og språk. Kanskje kan vi lære et par russiske gloser? Her er alt mulig, og jeg ser at dette er et spennende prosjekt vi MÅ gjennomføre i løpet av min periode her.

- Et annet men litt mindre prosjekt er en PowerPoint. Vi har fått i oppgave å lage en presentasjon som skal gå på TV ved resepsjonen på skolen. Her skal det informeres om hvilke fritidstilbud vi har, hvordan timeplanen ser ut, hvilke prøver som står for tur, osv. Den skal også inneholde bilder fra hver ukes Stammtisch og også bilder fra eventuelle utflukter.

- Kanskje det største prosjektet vi har tenkt å gjøre er en film som skal legges både på hjemmesiden til iOR Sprachschule og på Youtube.
Her skal vi filme en vanlig dag på skolen, hvordan komme seg til skolen, undervisning av lærere, intervju av lærere og elever, og andre moment som kunne være viktig for å markedsføre skolen på best mulig måte.

- Mandag 07.mars er Rosenmontag i Tyskland. Dette feires med store maskerader i byens gater. Alle kler seg ut og går i tog denne dagen. Klikk på linkene for å se hva denne dagen går ut på..
http://www.youtube.com/watch?v=AxmbYuzVFxM
http://www.youtube.com/watch?v=zQF92hPeu3E

- Uken etterpå skjer noe av det samme i Basel, Sveits. Etter det vi har hørt er dette vinterens høydepunkt både for sveits og over landegrensene. Dette MÅ vi få med oss, så vi prøver nå å organisere en tur med skolen. kl.04.00 om mandags morgen slukkes alle lys i byen. Tusener av mennesker har kledd seg ut i all verdens kostymer og går gjennom byen med fakler. Festen varer i 72 timer. Her kan du se hva disse timene blant annet går ut på..
http://www.youtube.com/watch?v=DvOAdDzpnYk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=d4NpwI98_6Y
http://www.youtube.com/watch?v=86QsW5kY_Us&feature=related

Planlegger å reise til Basel i helgen også, denne gang med guttene. Håper været holder seg!
Var også på apoteket på sted for å kjøpe meg Medikamente für Kopfschmerzen. Dama i kassen spurte om jeg var fra Sveits, for jeg hadde så fin dialekt. Så der har du det: Blander man litt gebrokkent tysk med Vågådialekt, så har man Schwyzerdütsch. Må vel bare ta det som et kompliment.. :)

Bis später!

2 kommentarer:

  1. Dette var hyggelig å lese, Tonje:-))) Vi prata jo sammen på telefon i går, men det var ekstra koselig å høre du beskrive hverdagen din her på bloggen. Jeg håper du ikke har tenkt til å ha det så bra at du ikke kommer hjem igjen? :-)

    Ikke verst at du har fått skryt for dialekta di, forresten. Er'n frå Vågå, så klarer'n seg åkkesom:-)

    SvarSlett
  2. hehe:) Vanskelig å toppe hverdagen på Gjøvik vet du;)
    Jeg får heller dra tilbake hit en annen gang:)

    Ja, genau! :)

    SvarSlett