mandag 28. februar 2011

Snart braker det løs!

Da har nok en uke gått, og jeg skulle ønske jeg også denne gang hadde noe interessant å fortelle om..
Uken har gått veldig fort, som alle de andre ukene vi har hatt her i Freiburg. På jobb har det blitt en del planlegging til Fasnachtsfesten vi skal ha på skolen, fredag den 4.mars. Jeg og Stefy har også lett en del etter kostymer for nettop denne anledningen.


Das wäre spaß, oder? hehe

Når jeg bruker benevnelsen "å brake løs", er det dermed Fasnacht/Fastnacht/Fasnet det er snakk om. Denne begivenheten starter førskommende torsdag og vil vare frem til neste uke. Det er mye som skjer i løpet av disse dagene, noe jeg ennå mangler å sette meg helt inn i. Det jeg vet er at torsdag heter Shcmotziger Donnerstag, der ordet schmutzig ikke betyr skitten men fettete. Dette er starten på en uke der man skal spise og drikke alt man orker, for i perioden fremover er det faste. Nå vet jeg ikke hvordan dette blir gjort i praksis, men jeg tviler vel på at alle gjennomfører denne fastetiden. Uansett er det en fin tradisjon, der man kler seg ut og går i "Umzug".

På lørdag holder borgermesteren en tale ved rådhuset, der "narrer" kommer og tar over styringen av byen for en uke. Mandagen etter er Rosenmontag, som er høydepunktet for festen. Da skal det lange karnevalstoget gå rundt om i byen, noe jeg gleder meg veldig til å se. Dette er en rød dag i Tyskland, og jeg regner med at gatene vil være stinne av utkledde mennesker. I løpet av helgen skjer det også ulike mindre karnevalsfester rundt om i Freiburg, så vi får se hva vi får med av oss av det.


På onsdag fikk jeg i oppgave av den markedsansvarlige på skolen om å ta kontakt med videregående skoler i Norge. Dette for å formidle et sommertilbud til alle som vil bo i Freiburg/Lörrach i 2-8 uker sommeren 2011, lære det tyske språk og den tyske kulturen og hverdagen. Dette var en veldig spennende oppgave som jeg skal jobbe med utover denne uken også. Spennende å se i hvor stor grad interessen vekkes av både skolene og elevene. Det som er så bra med tilbudet er at både de som kan litt tysk fra før, og de som ikke kan et ord, har muligheten til å reise. Dette er i beste fall en stor mulighet til å utfordre den "norsklærte" tysken sin for de som har hatt tysk i noen år allerede.

På torsdag kveld hadde vi nok en gang Stammtisch. Vi hadde denne gangen planlagt å spille bowling, bare for å ha litt variasjon. Skuffende å se at ingen fra skolen kom, men kun elever som har gått der før. Dette fikk oss til å innse at Stammtisch hver torsdag kanskje er litt mye nå, så tidlig på året, og at det kanskje er bedre med færre og bedre organiserte kvelder.



En amerikaner og to nordmenn på bowling!

Fredagskvelden var rolig. Vi fikk møte besøket til Henrik, som var veldig trivelig, men så bar det rett i seng.
På lørdag hadde jeg og Espen planlagt å reise opp til Schauinsland (10 min. med trikk og 15 min med buss), der man kan ta en gondol helt opp til toppen av fjellet. Dessverre var været så trist og grått, at en tur opp dit hadde vært forgjeves. Håper dermed på fint vær til neste helg, slik at jeg kanskje kan ta med meg besøket mitt opp dit.

Når jeg skriver besøket, er det min kjære far og hans samboer. De kommer på fredag og blir til mandag. Jeg prøver å tenke ut en plan for helgen, men alt er veldig avhengig av været. Er man så heldig at man får sol, er Freiburg den perfekte by å være i. Hvis ikke, får vi se hva som byr seg...:)

I dag, mandag, kommer sjefen min på besøk fra Norge. Vi planlegger derfor å spise middag i morgen, sammen med hele gruppen, samt Susanne. Deretter blir det bowling, der i hvertfall jeg har store planer om å vinne;)

På dagen i morgen kommer sjefen min også å besøker meg på skolen. Der skal han snakke med "Chefinnen" på huset, og se hvordan jeg har det på jobb her i Freiburg.

Skal prøve å skrive litt igjen senere i uken.
Bis dann! :)
-Tonje


1 kommentar:

  1. Hei, Tonje! Det var trivelig å se deg igjen:-) Jeg ble imponert over tysken din! Du har virkelig gjort framgang. Du har fremdeles noen uker igjen der nede, så du kommer til å bli god før du reiser hjem!
    Det var ellers godt å se at du trives. Det er jo det aller viktigste. Hvordan var Fastnacht og alt det som hørte med?

    SvarSlett