tirsdag 8. mars 2011

Schon zwei Monate!

Vi er nå inne i den 9. uken av oppholdet. Den siste uken og helgen har stort sett gått med på besøk, som har vært veldig trivelig:)

Mandag kveld kom min sjef fra Internasjonalt servicekontor i Norge. På tirsdag og onsdag reiste han rundt og besøkte alle arbeidsplassene. For min del gikk det veldig bra. Han fikk en liten smakebit av det jeg gjør til vanlig og hva mine arbeidsoppgaver går ut på. Han fikk også hilse på skolens "Chefinne" og noen av de tilsatte ved skolen, blant annet min medpraktikant, Stefy.

På tirsdagskvelden samlet vi hele gjengen og reiste på O'Kellys Irish pub for å spise middag sammen. Der var også Susanne fra BBQ med. Etterpå tok vi trikken til Bowling Park Westside der vi spilte et par runder med bowling. Som alltid er noen bedre enn andre, og vi så fort konkurranseinstinktet til et par av oss.
Vi fikk nok aldri kåret en vinner, men timene gikk, og vi reiste heller tilbake til O'Kellys for å få med oss siste omgang mellom Manchester United og Chelsea.

På torsdag kveld var det nok en gang Stammtisch, og denne gang på Isle of Innisfree, en Irish pub der man hver torsdag kan lære seg å danse irske danser. For min del ble ikke kvelden så veldig lang, da jeg måtte opp igjen og være klar for karneval på skolen/jobben, samt å plukke opp min kjære far og hans samboer på toget. Dette hadde jeg gledet meg veldig lenge til, og jeg kjente at det skulle bli godt å se litt familie igjen.

Når det gjelder karnevalet på skolen, gikk det veldig bra, akkurat som planlagt. Stefy kledde seg ut som en klovn mens jeg var pirat. Vi hadde planlagt flere ulike leker, og vi hadde også laget en quiz til elevene og lærerne ved skolen. Fasnachtsfesten varte i omtrent to timer, før vi hadde lunsjpause og deretter en vanlig arbeidsdag. I lunsjen gikk jeg til Freiburg Hbf for å hente de besøkende for helgen. De fikk innlosjert seg på hotellet de skulle bo for resten av helgen, og jeg gikk tilbake på jobb. Litt senere på kvelden spiste vi middag sammen på Restaurant Harmonie. Deretter tok vi en kveldstur rundt i Freiburgs gater. Fastnachtsfeiringen var allerede begynt blant mange av innbyggerne i Freiburg og omegn, men fredag aften var nok likevel rolig i forhold til det som ventet oss...

Lørdag morgen reiste jeg til hotellet for å planlegge dagen videre. Været var flott og vi hadde mange muligheter. Vi bestemte oss for å komme oss litt opp i høyden. Dermed tok vi trikken til en av endestasjonene, en buss videre og dermed var vi i Schauinsland. Fra der kunne man ta en gondolbane opp på toppen av fjellet. Selve turen opp varte 16 min. og vi fikk se masse fin natur, granskog og vindmøller.

Man kunne fra toppen også go videre mot en dyrepark, en sølvgruve, en restaurant og det man måtte interessere seg for. Dessverre var dyreparken ikke åpen før i slutten av mars. Vi nøt dermed utsikten, tok en del bilder og gikk litt omkring før vi tok samme gondolbane ned igjen.

   
   
   
  

Vell nede igjen gikk vi på en restaurant/cafè og spiste lunsj. Er litt skamfull over å si dette, men her har dere bilde av den første Bratwursten jeg har smakt nher i Tyskland. Den er vel egentlig noe av det første man burde smake på når man kommer innenfor Tyskland grenser, men for meg var det ikke noen personlig favoritt. Jeg vet det finnes flere av dem her i området, så jeg skal nok kunne finne en type som faller i smak:)



Om kvelden var vi nok en gang ute å spiste middag. Vi gikk på en arabisk-marrokansk restaurant som serverte nydelig mat. Jeg spiste denne gangen lam med stekte poteter, salat og en slags tomatsaus.
Her har dere bilde av de tre forskjellige rettene vi spiste denne kvelden.




På søndag var været veldig dårlig, så vi bestemte oss for å ta en rundtur i byen med trikk. Dessverre er det ikke alt for meget å se når man sitter på trikken. Dermed reiste vi tilbake til hotellet, slappet av og så på 5-mila i langrenn for menn. Litt senere gikk vi på O'Kellys og så Freiburg møte Werder Bremen på hjemmebane.

Grunnet dette besøket, har det ikke blitt den helt store feiringen av Fastnacht på meg personlig. Likevel fikk vi på mandag sett utrolig mange spennende kostymer og utsmykninger. Selve karnevalstoget varte i litt over to timer, men man hadde nok sett nok etter èn time. Det var spennende å se hvor mye arbeid folk legger i denne begivenheten.

Nå har nok en arbeidsuke begynt, og vi er i full gang med å planlegge Basel-tur til neste helg. Håper så mange som mulig fra skolen blir med! Ellers er det i morgen Stammtisch. Vi valgte denne gangen å legge det på en onsdag, siden det ofte er denne ukedagen spesielle aktiviteter finner sted. Denne gangen skal vi for eksempel på en karaokebar, som jeg tror kan bli litt morsomt.

Etter det jeg har fått hørt, skal avisa GD skrive en liten artikkel om meg og to andre lærlinger fra Gudbrandsdalen i løpet av kort tid. Følg med, så kan du/dere lese mer om opplegget rundt dette oppholdet.

Grüsse
Tonje




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar