mandag 21. mars 2011

"Årntle latmeinnshælg!"

Denne siste uken på jobb har egentlig vært ganske normal - Filmen av skolen, Stammtisch og de andre fritidsaktivitetene. Dette høres jo ut som noe som kan gjøres på èn dag, men jeg vil minne om at første halvdel av "arbeidsdagen" går mer til språkkurs. Derfor har jeg kun de 4 fire siste timene av dagen til rådighet for selve arbeidsoppgavene.
Dette er for meg en utrolig bra ordning, siden det å lære tysk faktisk er hovedgrunnen til at jeg er her. Jeg hadde ikke kunnet oppnådd det samme resultatet ved å jobbe på et hotell i tre måneder. Selvfølgelig hadde jeg også da lært mye tysk. Men nå får jeg det på en måte "inn med teskjed". Ord for ord, og grammatikken MÅ sitte! Vi har den siste tiden lært en del om leddsetninger og ord som brukes for å binde dem sammen. Trotzdem, obwohl, deswegen, deshalb og weil, er eksempler på disse.

Denne uken som vi nå er i starten av, og også neste, skal vi i B1 fullføre et orienteringskurs. Her får vi et to-ukers lynkurs som omhandler tysk historie, det tyske rettssystemet, geografi i Tyskland og mye mer. Dette er noe jeg ble fortalt at jeg ikke trenger å delta på, siden jeg snart reiser tilbake til Norge.
Likevel tror jeg at dette er noe av interesse, og noe jeg faktisk også kan ha bruk for når jeg kommer hjem (aner jeg en liten test etter påske, Gard? ;) )

Helgen som nettop er ferdig har vært veldig rolig og avslappende. Grunnen til det, er at jeg vet at de neste tre helgene kommer til å være meget innholdsrike; Salzburg, Leipzig og Europapark!
Lørdag gikk jeg, Henrik og Espen rundt i Freiburg. Om kvelden reiste vi først til Espen i Emmendingen og deretter hjem til Henrik. Jeg tok en tidlig kveld for å ha sjans til å komme meg opp igjen 08.30 neste neste morgen.

Søndag morgen, kl. 10:10 reiste vi tre sammen til Titisee. Været var helt perfekt da vi gikk rundt for å se på alle mulige souvernirer og gjøkur. Etterpå gikk vi til Badeparadies Schwarzwald og tilbringte reseten av dagen der.
- En herlig måte å avslutte en helg på, før en ny arbeidsuke er i gang!

Nå er jeg, Espen og Petter i full gang med å planlegge vår lille helgetur til Salzburg, Østerrike. Vi var i dag innom et Gleisnostkontor der vi fikk et tilbud på reisepakke, tur/retur med tog, samt hotell m/ frokost i to netter. Tror vi kom frem til en helt grei pakkepris som vi kommer til å forholde oss til.

Mine opplevelser kan dere få lese om like etter helgen. For denne gang kan dere se noen bilder fra Titisee. Dessverre er ikke kameraet mitt vanntett, så jeg tok derfor ikke noen bilder fra inne i Badeparadiset. Dette var det samme badet som der vi var den første helgen vår i Tyskland. Dermed finnes det linker litt lenger ned på siden min, der man kan gå inn og se flotte bilder fra stedet.










2 kommentarer:

  1. Jeg kan love deg test etter påske, Tonje:-)))
    Fint at du fremdeles har det bra. Her har det vært så travelt at jeg ikke har opplevd maken på lenge. Vi er fremdeles ikke ferdig med intervjuene til høsten! Maaaaaange søkere! Ta masse bilder i Salzburg! Meget vakker by:-)

    SvarSlett
  2. Supert! ;)
    Ååå, spennende. Synd at jeg ikke får vært med dem. Ja, jeg skal ta masse bilder, og håper på flott vær også! :)

    SvarSlett