mandag 28. mars 2011

En helg over grensen..

... Og med det mener jeg geografisk sett..
Det har i det siste vært litt frem og tilbake på hvordan man skal utnytte den siste tiden her i Tyskland. Planen var jo egentlig for meg, Espen og Petter å ta en helgetur til Graz i Østerrike for å besøke lærlingene der. Vi tenkte dertil å leie en bil, siden vi da kunne kjøre litt opp i fjellene og nyte synet av blant annet Alpene.
Dette ble aldri noe av, men jeg synes i grund vi fikk en helt super tur likevel =)

På mandag forrige uke var vi innom reisebyrået Gleisnost (spesialiserer seg på togreiser), der vi snakket med en bekjent av Petter. Han hjalp oss med å finne en pakke -hotell og tur/retur Salzburg med tog.

Vi reiste på fredag etter jobb, kl. 17:56. Vi kjørte først et regionstog til Stuttgart og deretter et IC-tog videre til München. Til vår store forbauselse fantes det faktisk flere stasjoner i München. Skjønner ennå ikke helt hvorfor, men vi gikk i hvertfall av toget 10 min. for tidlig. Dermed var det å komme seg inn i den første taxien vi så, for deretter å komme seg til München før toget vårt reiste fra oss.
Vi sprang bort til første taxi, og Petter spurte pent: "Können Sie uns nach Stuttgart fahren?" STUTTGART??
Etter litt om og men fikk vi kommunisert frem vår problemstilling og sjåføren kjørte oss til München Hbf.






Fra der kom vi oss over til neste og siste tog som gikk til Salzburg. Vi ankom byen kl. 00.42. Dermed ble det en tur på nesten 7 timer - men det var helt klart verdt det! 
Lørdag morgen var vi tidlig oppe og klare for en dag i fantastiske Salzburg. Vi gikk opp mot noe som så ut som en kirke, og vi kunne derifra speide langt utover byen. Etterpå gikk vi til huset der selveste Mozart ble født og kjøpte ekte "Mozart-kuler" (sjokoladekuler med forskjellig fyll).

Etter dette var det nok en gang på tide å ta turen oppover bakkene. Etter erfaring er dette noe jeg helst vil slippe. Men å gå glipp av festningen Hohensalzburg, er noe jeg aldri kunne gjøre! En helt eventyrlig festning, som inneholdt både historiske tidslinjer fra før år 1000, med både informasjon om Festningen, Salzburg, Østerrike og også høydepunkter fra resten av verden på samme tid.

Vi fikk også se utsmykninger fra både 1. -og 2. Verdenskrig, samt hvilken type mat som ble laget i Salzburg for 500 år siden. Rett og slett en god blanding av informasjon.

Etter å ha gått rundt og sett i alle kriker og kroker av palasset, bestemte vi oss for å ta en omvei tilbake til hotellet. Denne veien var langsmed fjellet, og vi hadde hele tiden en utrolig utsikt over byen. På kvelden gikk vi å spiste på en restaurant i byen. Ellers ble det en rolig kveld med litt TV-titting, noe i hvertfall jeg ikke har gjort på nesten tre måneder nå. Utrolig hva man kan vende seg til... hehe..








Søndag kom en russisk gruppe til Freiburg. Gruppen består av 13 jenter som alle skal gå på skolen jeg jobber på i 2-4 uker. De studerer til vanlig språk, og kan derfor en god del tysk. Denne gruppen har vi laget et spesielt fritidsprogram for, som inneholder som vanlig Stammtisch, men også forskjellige utflukter:
Førstkommende helg reiser de til Paris. Helgen deretter står Zürich, Sveits for tur. På denne turen skal også jeg og Stefy delta. Deretter er det Strassburg og Europa-park. Dessverre har jeg reist hjem når de reiser til de to sistnevnte plassene, men håper på å reise tilbake i sommer, og da også til Europa-park.

Førstkommende søndag reiser jeg Lippstadt sammen med Stefy. Hun skal i et møte på et universitet der, og ønsker å ha med seg meg, da togreisen varer i over 6 timer. Dermed reiser vi søndag og kommer tilbake mandag kveld, etter Stefys møte. Jeg tror nok ikke Lippstadt er det reisemålet med høyest prioritet for meg, men det kan jo bli spennende å reise til en litt annen del av landet, da byen ligger langt mer nord i landet.

Da håper jeg du har fått et lite inntrykk av hva jeg har drevet med den siste uken. Følg med - jeg holder deg oppdatert!

Bis später! :)

Vil du se mer av Salzburg og hva byen har å tilby?

Mozarts fødested

Litt krydrete versjoner av to av Mozarts mest kjente verker:

3 kommentarer:

  1. Jeg ble litt flirfull her nå:-) Synes jeg ser dere på tur. Hopper av for tidlig i München og bestiller drosje til Stuttgart:-) Bra dere fant fram til slutt, da. Salzburg er en vakker by - det er det ingen tvil om. Jeg vet ingenting om Lippstadt, men den er neppe like vakker:-) Pål hilser fra sida her. Vi gleder oss til du kommer tilbake!

    SvarSlett
  2. Hehe:) Ja, det var en litt artig situasjon det der! Tror det er greit at vi reiser til Lippstadt bare for en natt for å si det på den måten. Men det er tross alt nesten 6 timer med tog, så er vi heldige, ser vi kanskje noe spennende på turen dit:)
    Hils så mye tilbake! Gleder meg til å se dere igjen også, samt å gå igang med forberedelser for neste utreise! :)

    SvarSlett