søndag 9. januar 2011

Starten på et eventyr...

I dag er det søndag, og jeg og de seks andre har funnet oss godt til rette i denne fantastiske byen i Tyskland. Vi kom hit i går kveld med tog fra Frankfurt og ble mottatt av både Susanne og Silke fra BBQ (vertsorganisasjonen i Freiburg). Siden vi kom såpass sent, ble vi vist direkte dit vi skulle bo resten av denne 14 ukers-perioden. Jeg og Henrik ble med Silke, mens de fem andre lærlingene "forsvant" med Susanne og de andre som møtte oss på stasjonen.

Jeg er veldig fornøyd med bostedet, selv om dette ikke er like sentralt som det forrige. Vertsfruen er veldig trivelig og sier det er bare å spørre om det er noe jeg lurer på. Rommet mitt er også veldig til å skryte av. Stooor seng, skrivepult og stol, stort klesskap og fin utsikt. Når man ser ut vinduet, ser man rett ned på et slott. Husverten sier det er et typisk tysk, gammelt slott som ingen får gå inn i. Fint er det nå likevel, i likhet med så mye annet her i Tyskland!

I dag møttes vi alle på BBQ sitt kontor og spiste frokost sammen med Susanne. Deretter ble vi vist litt rundt i byen. Været var ikke så fint, grå himmel og regn, men stemningen var god. Vi spiste lunsj/middag på en tyrkisk restaurant i byen før vi sju ble forlatt til å greie oss selve resten av dagen... Vi satte oss på en kafè og fordrev litt tid. Guttene reiste etterpå på ishockeykamp (hvis de fant frem), mens jeg reiste hjem for å slappe av. Nå man er gjennomvåt og ein bisschen kald, høres ikke to timer med ishockey så fristende ut. Kanskje en annen gang..

Da er jeg kommet hit jeg ligger nå. Er meget spent på morgendagen og håper jeg kommer inn i et passende nivå på språkskolen:)

Skriver igjen når det er noe å skrive om.. Dere vil nok få litt informasjon om språkskolen og hvordan jeg liker meg der litt lengre ut i uka.

Tschüss!
                                                  
                                                         Venter på toget fra Mannheim

Der Münsterplatz

3 kommentarer:

  1. Jeg følger med på bloggen din, Tonje, er spent på tysken, og jobben du kommer til å få etterhvert!

    Hilsen Pål

    SvarSlett
  2. Supert! :) Ja, jeg er også meget spent på jobben. Gikk ned til A2 i dag, og tror det er et bedre nivå for meg å begynne på..
    -Tonje

    SvarSlett
  3. Hei, Tonje! God start på bloggen:-) Jeg håper virkelig du jobber hardt med tysken. Det hadde vært så bra om du hadde vært tyskekspert når du kommer hjem! Jo hardere du jobber, desto større er sjansen for at vi gir deg mer Tysklandsansvar til høsten:-)

    SvarSlett