søndag 16. januar 2011

En uke har gått...

Den første uken har gått, og jeg må si at jeg er veldig fornøyd med både bosted, reisegruppe og Tyskland generelt. Vi har vært på skolen hver dag siden mandag og jeg tror nå at jeg har funnet et passende nivå for meg. Jeg skulle egentlig begynne på B1 siden det på en måte var et minstekrav fra arbeidsplassen min senere, men jeg skjønte fort at det var en del som manglet for at jeg skulle kunne gjøre det bra på dette nivået. Dermed gikk jeg ned et hakk, til A2, der jeg lærer tysk sammen med to av de andre norske lærlingene, samt mennesker fra mange andre forskjellige nasjonaliteter (Russland, New Zealand, Tyrkia, India, Marocco, osv)

Vi har allerede blitt kjent med mange, både fra Tyskland og andre land. I dag, søndag, var vi så heldige at vi fikk med oss mannen som Petter bor hos. Vi reiste til Titisee, ca 45 min fra Freiburg. Vi var på et stort badeanlegg der guttene koste seg masse! Hadde nok ikke så mye i mot det jeg heller, men siden mine svømmekunnskaper = 0, trivdes jeg nok like mye på land.

Det blir spennende å se hva de neste ukene bringer. og om jeg personlig får hevet mitt nivå innen det tyske språk:)

Kommenter gjerne, og spør meg også om det er noe du/dere lurer på i forhold til turen, jobben, osv!



 Skolens ansatte (lærere og ansatte i adm.)

iOR Sprachschule - Freiburg

Simone (til høyre) var min lærerinne sist gang jeg var her.
Nå jobber hun på en annen skole, og Gökmen (i midten) har tatt over hennes jobb.

Alle disse tre bildene er hentet fra iOR sin hjemmeside:

Dette er også stedet der jeg skal jobbe de resterende 11 ukene etter at språkkurset er ferdig.
Jeg får mest sansynlig også muligheten til å gå på skole i tillegg til å jobbe, noe jeg ser for meg at kan ha stor betydning for hvilket nivå i tysk jeg vil ende opp på før hjemreise i april.

*Marius og Henrik*
Her er gjengen på tur til Titisee-Neustadt for å bade!
Turen tok ca 45 min med bil, men det er også mulig å ta tog helt til Neustadt.


*Espen og Tonje*


Her ligger Titisee-Neustadt, sør-øst for Freiburg.

Titisee (elv)

Padeparadiset i Schwarzwald.

Gå inn på hjemmesiden til paradiset for å se flere bilder.

2 kommentarer:

  1. Ser ikke verst ut ved Titisee:-) Kunne tenkt meg en tur dit, altså. Jeg er sikker på at du klarer å jobbe deg opp på et bra nivå i tysk, Tonje. Du har i hvert fall arbeidsmoralen til å klare det!

    SvarSlett
  2. Ja, det var veldig vakkert der:) Takk for det!

    SvarSlett