mandag 4. april 2011

Nu er det våååår!

Dette har vært en super uke! Sola har endelig bestemt seg for å varme ordentlig opp, og vi ønsker henne velkommen!

Tilbake til arbeidsuken.. Vi er i gang med å planlegge tur til Zürich, deretter Europa-park, og i slutten av måneden reiser skolen til Mailand (Milano, Italia). De to sistnevnte stedene får jeg dessverre ikke være med til, men håper det blir en topp tur til Sveits neste helg.
Som i det siste innlegget skrevet, er en stor gruppe russiske jenter ankommet skolen. Vi reiser lørdag morgen til Zürich med dem, samt noen andre fra skolen. Dette tror jeg kan bli en spennende tur!

Forrige torsdag organiserte vi som vanlig Stammtisch. Denne gangen var vi utrolig nok ca. 20 elever, samt et par "Stam-Stammtisch gjester" fra Norge, Italia og Amerika. Alltid trivelig når de gir seg med på sosiale tilstelninger.

Vi ble blandt annet godt kjent med den spanske gruppa som også ble mottatt av BBQ i Freiburg.
De virker veldig hyggelige, og jeg skulle til tider ønske at vi kunne være en måned lengre.
I helgen reiste vi sammen med denne spanske gjengen, bestående av èn jente og 4 gutter, ned til en veldig flott innsjø ca. 10 min fra Freiburgs sentrum. Været var helt fantastisk denne dagen. Det måtte være minst 25 grader i solen. Innsjøen er omringet av flere hauger dekt av gress, der man kunne ligge hele dagen, spise is og nyte et klima man sjeldent får kjenne i Norge.


Her har vi tre av de spanske studentene - Adrian, Guillermo og Raquel.

På lørdagskvelden spiste vi også middag med de spanske, og de norske gutta viste dem Freiburg på kvelds/natterstid. Jeg reiste hjem tidlig, grunnet en tidlig reise til byen Lippstadt i "Bondeslandet" (delstaten) Nordrhein-Westfalen, langt nord i Tyskland.

Vi reiste fra Freiburg kl. 09:48, byttet tog i Kassel, og var i Lippstadt ca. 15:30.

Litt fakta om byen:
Byen har ca 65 000 innbyggere og ligger omtrent 70 km øst for Dortmund.
Gjennom byen renner elva Lippe.
På 1200-tallet hadde Lippstadt 2700 innbyggere.
Et Augustinerkloster har eksistert her siden 1281.
Heinrich von Ahaus grunnla et av sine kvinnelige fellesskap kalt brødrene av fellesskapet her.
Augustinere som studerte ved Universitetet i Wittenberg førte Martin Luthers doktrine med seg hjem. I 1524 ble Lippstadt dermed en av de første byene til å offisielt omfavne reformasjonen.
I 1851 ble hele Lippstadt, som til da hadde vært delt mellom Preussen og fyrstedømmet Lippe, en del av den prøyssiske provinsen Westfalen.
I 1944 ble en kvinnelig underavdeling av konsentrasjonsleiren Buchenwald opprettet i Lippstadt.





I dette sekund sitter jeg ved resepsjonen på hotellet og venter på Stefy. Møtet hennes med universitetet begynte for 10 min. siden, og jeg håper det går bra med henne. Jeg tror nok hun ville fått det veldig bra i Lippstadt, selv om Freiburg er og blir min favorittby i Tyskland.

Når bloggskrivingen er ferdig, regner jeg med å ta en liten tur rundt i byen. Kl. 18:26 sitter vi på toget igjen, og vender nesen mot Freiburg:)

I morgen etter jobben, skal vi sammen med den spanske gruppen, italienerne og BBQ spise middag i BBQ sine lokaler. Vi nordmennene har fått i oppgave å lage og ta med dessert. Undrer ennå litt på hva det skal bli, men tror nok ikke det er den verste oppgaven vi kunne fått.

Skrives igjen!
Bis dann!:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar